iparts></a>
<a href= francuskie

Alpine i żandarmeria. Policyjne A110 wczoraj i dziś

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kudlaty
administrator
administrator
Posty: 6048
Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 10:03
Renault: Clio 4RS R19
Silnik: M5Mt F3N
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Alpine i żandarmeria. Policyjne A110 wczoraj i dziś

Post autor: kudlaty »

Francuska Żandarmeria Narodowa nie mogłaby błyskawicznie interweniować na autostradach, gdyby nie dysponowała pojazdami o najwyższych osiągach! Dlatego też niedawno zamówiła 26 samochodów Alpine A110, które wkrótce zastąpią Renault Megane R.S. podczas szybkich interwencji na autostradach. Jak wyjaśnia mjr Richard Filmotte, dyrektor Muzeum Żandarmerii, kontrakt ten wpisuje się w tradycję zapoczątkowaną wraz z Alpine Berlinette, ponad pięćdziesiąt lat temu.

Dla wielu pokoleń Francuzów wystarczyło zobaczyć Renault 4 lub niebieskie Renault Estafette we wstecznym lusterku, a nawet tylko je minąć, by przystąpić do szybkiego rachunku sumienia, w rodzaju: „Czy przekroczyłem przepisy?”. To prawda, że przez kilkadziesiąt lat te modele Renault Group symbolizowały obecność Francuskiej Żandarmerii Narodowej na drogach. Jednak rozwój autostrad w latach 60-tych sprawił, że żandarmeria potrzebowała specjalnych pojazdów.

„Aby móc wykonywać swoje zadania z prędkością 230 km/h, kierowcy samochodów szybkiej interwencji muszą stanowić jedność z pojazdem". - Mjr Richard Filmotte, Francuska Żandarmeria Narodowa


Do każdej misji – specjalny samochód


Żandarmeria szybko znalazła odpowiedź: należy wyposażyć się w samochody sportowe zdolne do przekroczenia prędkości 200 km/h. „Ponieważ żandarmeria odpowiada za autostrady koncesjonowane, pierwsze brygady szybkiej interwencji pojawiły się wraz z rozwojem sieci autostrad” – wyjaśnia mjr Richard Filmotte. „Utworzono nawet pluton autostradowy dysponujący szybkimi samochodami, dzięki którym zyskaliśmy wizerunek służby bardziej nowoczesnej i zaawansowanej technologicznie. Tak było w przypadku Alpine A110 Berlinette używanej od 1967 roku”.
Mimo że w zbiorowej wyobraźni lub w kinie interwencje żandarmerii na autostradzie często przybierają formę pościgów, należą one jednak do rzadkości: „rolą szybkiego pojazdu interwencyjnego nie jest wypełnianie całego spektrum misji żandarmerii. Jego głównym zadaniem jest szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia i ochrona pozostałych użytkowników drogi. Aby zatrzymać pędzącego kierowcę, mamy wiele innych środków niż pościg. Ważne jest, aby pojazd miał dostateczną moc, by szybko osiągnąć dużą prędkość" – mówi Richard Filmotte.

Specjalne szkolenie

Załogi samochodów także są wybierane bardzo selektywnie: „Przyszli funkcjonariusze brygad szybkiej interwencji przechodzą najpierw badania lekarskie, a potem oceniana jest ich umiejętności jazdy na torze" – potwierdza Richard Filmotte. Wybrani kandydaci uczestniczą następnie w szkoleniu na torze Bugatti w Le Mans. Chodzi o to, by w wyniku szkolenia kierowca zapomniał o ograniczeniach samochodu i poświęcił się w 100% swojej misji. „Pojazd musi być narzędziem pozwalającym działać z wyprzedzeniem” – mówi Filmotte.
W żandarmerii miejsce legendarnych Alpine Berlinette zajęły inne modele Alpine. W 1973 roku Alpine Berlinette zostało zastąpione przez Alpine A310, użytkowane do 1987 roku. W późniejszym okresie Żandarmeria Narodowa zaczęła również korzystać z Alpine GTA, chociaż ten model nigdy nie był używany na autostradach. Tam jeździły jednak inne samochody Renault, takie jak: Renault 18 Turbo (1984-1987), Renault 21 2 L Turbo (1992-1995), Renault Megane IDE (2001-2006) oraz, stosunkowo niedawno, Megane R.S. (2011-2021). Modele te są przechowywane z pietyzmem w Muzeum Żandarmerii w Melun (pod Paryżem), którego Richard Filmotte jest dyrektorem.

A110 na służbie

Następcą między innymi Megane R.S. będzie od 2022 roku nowe Alpine A110. Renault Group wygrała w październiku ubiegłego roku przetarg ogłoszony cztery miesiące wcześniej. Alpine A110 potrafiło przekonać do siebie osiągami i precyzją prowadzenia w każdych warunkach, uzyskaną dzięki połączeniu podwozia i silnika o mocy 252 KM.
Alpine A110 nie są już malowane na metaliczny niebieski kolor, który jest symbolem marki Alpine, ale na głębszy odcień niebieskiego. Richard Filmotte wyjaśnia ten wybór: „Żandarmeria już od kilku lat nie używa pojazdów w tradycyjnym niebieskim kolorze. Ze względu na koszty stosujemy najbardziej zbliżony do niego kolor dostępny u producenta.
Montowane w fabryce w Dieppe Alpine A110 zostaną następnie doposażone do specyficznych potrzeb żandarmerii przez firmę Durisotti w zakładach w Sallaumines (Pas-de-Calais). Te dwadzieścia sześć pojazdów otrzyma, oprócz oryginalnego, także specjalne wyposażenie: grafikę, oznaczenia odblaskowe, koguta, sygnalizator dźwiękowy, tablicę do wyświetlania różnych informacji itp.

A za kilka lat egzemplarz nowego „Alpine A110 Gendarmerie” z pewnością zajmie miejsce, obok swoich znakomitych poprzedników, w salach Muzeum Żandarmerii. Richard Filmotte będzie mógł o niego zadbać, tak jak dba już o A310, które miał sposobność prowadzić na początku swojej kariery.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

źródło RenaultPL

ODPOWIEDZ