iparts></a>
<a href= francuskie

[Scenic II] demontaż kolumny McPersona i wymiana łożyska

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Sweeper
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 225
Rejestracja: czwartek, 26 czerwca 2008, 08:50
Renault: Scenic II
Silnik: 1.9 dCi
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

[Scenic II] demontaż kolumny McPersona i wymiana łożyska

Post autor: Sweeper »

Na wstępie pragnę zaznaczyć, że do wymiany łożyska będzie potrzebny ściągacz do sprężyn.
W zależności od stopnia skorodowania śrub i nakrętek może wymagać wymiany również łącznik stabilizatora.
Przy pracach należy wykazać się sporą cierpliwością.
Instrukcja ta dotyczy obu stron samochodu.

1. podnosimy samochód na podnośniku
2. demontujemy koło (dla potrzeb tego opracowania przyjmiemy wariant trudniejszy czyli lewe)
3. czyścimy dokładnie górną śrubę łącznika stabilizatora (WD40 mile widziane)
4. czyścimy dokładnie dolną śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy (WD40 mile widziane)
5. otwieramy maskę
6. demontujemy uszczelkę gumową przy podszybiu i dwie boczne obok zawiasów maski
7. zdejmujemy plastikowe narożniki na podszybiu (montowane są na zatrzaskach, równomierne szarpnięcie załatwia sprawę)
8. demontujemy podszybie (najpierw strona lewa - ta od kierowcy)
w sumie są tam 4 nakrętki plastikowe i dwie śruby torks
9. demontujemy ramiona wycieraczek (można zdjąć plastikowe osłony z prawej wycieraczki aby ich nie uszkodzić przy demontażu(
10. demontujemy prawą stronę podszybia
11. kolumna przykręcona jest do nadwozia trzema śrubami które z lewej strony dodatkowo są przysłonięte przez mechanizm wycieraczek
można go zdemontować natomiast nie jest to konieczne, a dla łatwiejszego operowania kluczem oczkowym polecam podłożenie pod tarczę hamulcową klocka (drewniany, gumowy) i opuszczenie samochodu tak aby tarcza sparła się na nim
12. popuszczamy trzy górne śruby kolumny, ale nie wykręcamy ich do końca
13. odkręcamy nakrętkę łącznika stabilizatora modląc się aby wyszła bez problemu
jak zacznie się kręcić, lub ukręci się nam torks należy być przygotowanym na wymianę stabilizatora
wtedy odcinamy śruby stabilizatora
14. demontujemy dolną śrubę kolumny (klucz pneumatyczny 19) pobijając ją równomiernie z drugiej strony
taki zabieg pozwala na jej wykręcenie w sposób rozsądny bez ukręcenia śruby lub obrobienia główki
15. demontujemy wcześniej popuszczone górne śruby kolumny
16. podnosimy samochód i wyjmujemy klocek spod tarczy
17. zbijamy młotkiem zwrotnicę z amortyzatora (jedna osoba trzyma za kielich amortyzatora a druga pobija młotkiem od góry zwrotnicę)
18. wyjmujemy kolumnę (maksymalne wychylenie wahacza pozwala na wyjęcie kolumny bez konieczności demontażu półosi i drążków)
19. zakładamy na sprężynę ściągacze i skręcamy tak aż cała górna poduszka z łożyskiem stanie się luźna
20. odkręcamy górną śrubę na amortyzatorze, demontujemy poduszkę
należy pamiętać jak była ustawiona sprężyna oraz poduszka przed demontażem tak aby nową założyć podobnie przed rozkręceniem sprężyny (na poduszce jest biały stożek prowadzący - ma się on znajdować po prawej stronie amortyzatora - równolegle do mocowania łącznika stabilizatora)
21. zakładamy poduszkę pamiętając aby zaczepić w niej sprężynę
22. skręcamy nową nakrętką poduszkę z amortyzatorem
23. odkręcamy równomiernie sprężynę pilnując aby ułożyła się w górnym i dolnym prowadzeniu
24. wkładamy kolumnę - najpierw górą pod kielich następnie do zwrotnicy
25. dla lepszego i prostszego montażu kolumny podkładamy ponownie klocek pod tarczę i opuszczamy samochód - należy pilnować aby stożek prowadzący jak i otwory zgadzały się z otworami w kielichu
26. przykręcamy u góry kielich trzema nowy śrubami
27. opuszczamy samochód (klocek pod tarczą) tak aby amortyzator wszedł do zwrotnicy
nie należy wkładać go do końca gdyż prowadząca listwa na amortyzatorze ma wycięte U przez które przechodzi śruba - to wycięcie musi pokryć się z otworami w zwrotnicy, wtedy śruba wkręca się bez większego oporu w dłoniach
28. przed przykręceniem śruby zwrotnicy należy pamiętać o założeniu blaszki prowadzącej przewód hamulcowy
29. skręcamy dolną śrubę
30. przykręcamy łącznik stabilizatora (lub zakładamy nowy w zależności stopnia nabytego pecha)
31. podnosimy samochód, wyjmujemy klocek spod tarczy
32. montujemy prawe podszybie
33. montujemy wycieraczki
34. montujemy lewe podszybie
35. zakładamy gumowe uszczelki
36. zamykamy maskę
37. montujemy koło
38. cieszymy się skończoną pracą

czas operacyjny ok. 2 godzin
Ostatnio zmieniony piątek, 22 maja 2009, 09:29 przez Sweeper, łącznie zmieniany 1 raz.
Mało gadać, dużo robić...
https://www.facebook.com/floreklukasz

ODPOWIEDZ