[Scenic II]Moduł haka holowniczego
: środa, 14 sierpnia 2013, 17:57
Zabrałem się kilka dni temu za montaż haka holowniczego w swoim Scenicu II.
Znaczna część współczesnych samochodów wymaga montowania specjalnego modułu elektrycznego, którego zadaniem jest zasilenie przyczepki bez wywoływania konfliktów w komputerze samochodu.
W Renault Scenic II podobno taki moduł nie jest wymagany, są nawet dostępne wiązki instalacji lamp tylnych za ok 180zł przystosowane już do podłączenia gniazda przyczepki.
W rzeczywistości tak pięknie nie jest. W swoim Megane II zastosowałem właśnie taką wiązkę i skutkiem tego było wypalenie styków w skrzynce bezpiecznikowej w komorze silnika. Zastosowałem więc moduł elektryczny własnego projektu i do dzisiaj wszystko działa jak powinno.
Tym razem czas nadszedł na hak w Scenicu II i od razu postanowiłem zamontować moduł.
Problem polega na tym, że kosztuje on ok 200zł, a absolutnie nie jest wart swojej ceny.
Poradnik ten przygotowałem dla osób, które zabierają się za montaż haka holowniczego i nie chce obciążać swojej instalacji w samochodzie, a jednocześnie nie chcą wydać więcej niż 50zł.
Potrzebne nam będzie:
- 6 przekaźników 12V - ja użyłem takich http://fotocyk.yoyo.pl/modul_haka/przekaznik.jpg za ok 2zł za sztukę
- 7 diod LED 0,5cm o dowolnych kolorach (ja wybrałem dwie żółte dla kierunkowskazów, dwie czerwone dla świateł i dwie zielone dla światła stop i halogena tylnego oraz diodę czerwoną informującą o błędnie podłączonych wtyczkach - koszt jednej diody ok 0,20zł za sztukę
- 7 rezystorów - ja zastosowałem rezystory 1k potrzebne do obniżenia napięcia z 12V do napięcia wymaganego przez diody LED - koszt ok 0,02zł za sztukę
- 7 koszyków do diod LED - koszt ok 0,20zł za sztukę
- 6 diod 1N4007 za 0,20zł za sztukę (nie ma ich na zdjęciu części oraz nie są widoczne na pozostałych zdjęciach - wlutowane są zaraz za gniazdem wejściowym pod czarną osłoną termokurczliwą, więc załączam oddzielną fotkę http://www.fotocyk.yoyo.pl/modul_haka/dioda_1N4007.jpg
- 1 włącznik, ja zastosowałem czerwony, podświetlany, na 12V za 1,30 za sztukę
- 2 gniazda mikrofonowe CB 8 pinowe za 4zł za sztukę
- 2 wtyczki mikrofonowe CB 8 pinowe za 4zł za sztukę
- 1 pudełko - ja zastosowałem puszkę naścienną do domowej instalacji elektrycznej kupioną w markecie budowlanym za 2,50zł
- kilka kawałków przewodu w różnych kolorach, u mnie za darmo bo plącze się tego po domu dość sporo, ale w markecie można kupić za ok 0,88zł/metr czyli liczmy 8zł za 8 metrowych kawałków różnych kolorów
Poniższe zdjęcie pokazuje potrzebne produkty, ale nie w opisanych ilościach, bo zdjęcia robiłem po wykonaniu modułu i ... kilku podzespołów zabrakło :-)
Układ wykonałem w oparciu o schemat, również mojego autorstwa:
Nie chciało mi się bawić w robienie płytek więc układ zmontowałem "na pająka".
Jedno gniazdo jest gniazdem wejściowym, do którego podłączane są przewody biegnące od lamp tylnych samochodu (kierunkowskazy, światła, stop i halogen) oraz masa i stały plus, może być np. z gniazda zapalniczki lub wprost z akumulatora, ale pamiętać należy o zabezpieczeniu takiego przewodu bezpiecznikiem.
Przewody biegnące od lamp sterują przekaźnikami, które po przełączeniu powodują zapalenie się odpowiedniej diody LED wskazującej na poprawne działanie przekaźnika i przesłanie na drugie gniazdo 12V do zasilenia odpowiedniego pinu wtyczki przyczepki.
LED7 na schemacie to dioda, która zapala się w sytuacji, gdy wtyczki zostaną włożone w niewłaściwe gniazda.
Dla uproszczenia układu można zrezygnować ze wszystkich diod LED i rezystorów zostawiając praktycznie same przekaźniki.
Dodatkowo zastosowałem włącznik na przewodzie masowym, który wyłącza przekaźniki gdy nie ma podpiętej do samochodu przyczepki - znacząco wydłuża to życie przekaźników.
Jeśli ma ktoś pytania, chętnie odpowiem.
Życzę miłej zabawy i przypominam, że jeśli zdecydujesz się na budowę takiego układu i wykorzystanie go w samochodzie to robisz to na własną odpowiedzialność!
Poniżej kilka zdjęć gotowego już układu:
Znaczna część współczesnych samochodów wymaga montowania specjalnego modułu elektrycznego, którego zadaniem jest zasilenie przyczepki bez wywoływania konfliktów w komputerze samochodu.
W Renault Scenic II podobno taki moduł nie jest wymagany, są nawet dostępne wiązki instalacji lamp tylnych za ok 180zł przystosowane już do podłączenia gniazda przyczepki.
W rzeczywistości tak pięknie nie jest. W swoim Megane II zastosowałem właśnie taką wiązkę i skutkiem tego było wypalenie styków w skrzynce bezpiecznikowej w komorze silnika. Zastosowałem więc moduł elektryczny własnego projektu i do dzisiaj wszystko działa jak powinno.
Tym razem czas nadszedł na hak w Scenicu II i od razu postanowiłem zamontować moduł.
Problem polega na tym, że kosztuje on ok 200zł, a absolutnie nie jest wart swojej ceny.
Poradnik ten przygotowałem dla osób, które zabierają się za montaż haka holowniczego i nie chce obciążać swojej instalacji w samochodzie, a jednocześnie nie chcą wydać więcej niż 50zł.
Potrzebne nam będzie:
- 6 przekaźników 12V - ja użyłem takich http://fotocyk.yoyo.pl/modul_haka/przekaznik.jpg za ok 2zł za sztukę
- 7 diod LED 0,5cm o dowolnych kolorach (ja wybrałem dwie żółte dla kierunkowskazów, dwie czerwone dla świateł i dwie zielone dla światła stop i halogena tylnego oraz diodę czerwoną informującą o błędnie podłączonych wtyczkach - koszt jednej diody ok 0,20zł za sztukę
- 7 rezystorów - ja zastosowałem rezystory 1k potrzebne do obniżenia napięcia z 12V do napięcia wymaganego przez diody LED - koszt ok 0,02zł za sztukę
- 7 koszyków do diod LED - koszt ok 0,20zł za sztukę
- 6 diod 1N4007 za 0,20zł za sztukę (nie ma ich na zdjęciu części oraz nie są widoczne na pozostałych zdjęciach - wlutowane są zaraz za gniazdem wejściowym pod czarną osłoną termokurczliwą, więc załączam oddzielną fotkę http://www.fotocyk.yoyo.pl/modul_haka/dioda_1N4007.jpg
- 1 włącznik, ja zastosowałem czerwony, podświetlany, na 12V za 1,30 za sztukę
- 2 gniazda mikrofonowe CB 8 pinowe za 4zł za sztukę
- 2 wtyczki mikrofonowe CB 8 pinowe za 4zł za sztukę
- 1 pudełko - ja zastosowałem puszkę naścienną do domowej instalacji elektrycznej kupioną w markecie budowlanym za 2,50zł
- kilka kawałków przewodu w różnych kolorach, u mnie za darmo bo plącze się tego po domu dość sporo, ale w markecie można kupić za ok 0,88zł/metr czyli liczmy 8zł za 8 metrowych kawałków różnych kolorów
Poniższe zdjęcie pokazuje potrzebne produkty, ale nie w opisanych ilościach, bo zdjęcia robiłem po wykonaniu modułu i ... kilku podzespołów zabrakło :-)
Układ wykonałem w oparciu o schemat, również mojego autorstwa:
Nie chciało mi się bawić w robienie płytek więc układ zmontowałem "na pająka".
Jedno gniazdo jest gniazdem wejściowym, do którego podłączane są przewody biegnące od lamp tylnych samochodu (kierunkowskazy, światła, stop i halogen) oraz masa i stały plus, może być np. z gniazda zapalniczki lub wprost z akumulatora, ale pamiętać należy o zabezpieczeniu takiego przewodu bezpiecznikiem.
Przewody biegnące od lamp sterują przekaźnikami, które po przełączeniu powodują zapalenie się odpowiedniej diody LED wskazującej na poprawne działanie przekaźnika i przesłanie na drugie gniazdo 12V do zasilenia odpowiedniego pinu wtyczki przyczepki.
LED7 na schemacie to dioda, która zapala się w sytuacji, gdy wtyczki zostaną włożone w niewłaściwe gniazda.
Dla uproszczenia układu można zrezygnować ze wszystkich diod LED i rezystorów zostawiając praktycznie same przekaźniki.
Dodatkowo zastosowałem włącznik na przewodzie masowym, który wyłącza przekaźniki gdy nie ma podpiętej do samochodu przyczepki - znacząco wydłuża to życie przekaźników.
Jeśli ma ktoś pytania, chętnie odpowiem.
Życzę miłej zabawy i przypominam, że jeśli zdecydujesz się na budowę takiego układu i wykorzystanie go w samochodzie to robisz to na własną odpowiedzialność!
Poniżej kilka zdjęć gotowego już układu: