iparts></a>
<a href= francuskie

[SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
orfi

[SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Post autor: orfi »

Witam
Ponieważ jest wiele zapytań o wymianę rozrządu w silniku 1.6 8V K7M (najpopularniejszy silnik) postanowiłem, że opisze krok po kroku jak to należy wykonać. Uważam, że każdy kto ma odrobine pojęcia i smykałki zrobi to w krótkim czasie we własnym zakresie.

Wymiana rozrządu w silniku Renault K7M 1,6 8V Renault Megane Scenic 1996-1999

Do wymiany potrzebne są:
Nowy pasek zębaty, rolka napinacza, uszczelniacz wału korbowego (koniecznie uszczelniacz, opisze później dlaczego), 3 godziny wolnego czasu i dobrej pogody

1. Auto unieruchamiamy, zdejmujemy prawe przednie koło, zdejmujemy osłonę przeciwbłotną - część przednią
2. W komorze silnika luzujemy przeciwnakrętkę naciągu paska wielorowkowego od wspomagania oraz od klimatyzacji (klucz 13mm), następnie wykręcamy śrubę naciągu paska na około 2 cm

Obrazek

3. Zapamietujemy jak ułożony jest pasek (pasek przechodzi pod rolką napinacza, często ludzie robią błąd i opasają rolkę napinacza od góry, przez co przeciera się pokrywa rozrządu z powodu błędnego przeprowadzenia paska, miałem już kilka egzemplarzy Sceniców w których właściciele mieli wadliwie założony pasek)

Obrazek

4. Luzujemy dwie śruby (13mm) mocujące rolkę napinacza na szynie (dobre dojście od spodu auta) i zdejmujemy pasek

Obrazek

5. Następnie odkręcamy 4 śruby (13mm) na kole pasowym wału korbowego, zdejmujemy pierwsze koło pasowe aluminiowe, na drugim nastepnym kole pasowym znajduje się pasek od alternatora, nie ma potrzeby luzować alternatora, koło pasowe aluminiowe zdejmiemy wraz z paskiem wielorowkowym alternatora

Obrazek

Obrazek

Obrazek

6. Teraz odkręcamy pokrywę rozrządu, jeśli jest fabrycznie montowana to potrzebujemy torx 6 do odkręcenia śrub mocujących, niestety to rozwiązanie jest nieszczęśliwe, ponieważ te śrubki często się nie chcą odkręić jak mamy za słaby torx, ja zmieniam zawsze te śruby na normalne szóstki z łbem 10mm z kołnierzem i problem przy nastepnej wymianie mija, niejednokrotnie miałem przypadek, że śrubki te były tak zmasakrowane przez poprzednich mechaników, że nie dało się ich odkręcić, ratuje nas wtedy Allegro i zakup za 30 zł nowej pokrywy rozrzadu, a tą musimy niestety wyłamać i śrubki odkecić cęgami, pokrywa rozrządu jest mocowana na 3 śrubki i jedną nakrętkę 10mm

Obrazek

7. Po zdjęciu pokrywy rozrządu oceniamy czy jest wyciek z uszczelniacza wałka rozrządu (uszczelniacz średnio starcza na 200 tys.km, zaś uszczelniacz na wale korbowym bezwzględnie wymieniamy zawsze przy wymianie rozrządu, ponieważ nawet jeśli nie cieknie, to po kilku tysiącach po wymianie rozrządu gwarantuje, że zacznie ciec, a koszt uszczelniacza CORTECO 3358960-138590 35x47x7 to wydatek maks. 30,00zł więc nie oszczedzajmy)
8. Teraz musimy przygotować duzy klucz nastawny (tzw. francuski), aby uchwycić kwadratowy dystans znajdujący się na wale korbowym, chwytamy element kwadratowy w klucz nastawny, zapieramy o wahacz i kluczem nasadowym 18mm (dużym bo będzie potrzebna spora siła) odkręcamy śrubę wału korbowego, tu należy użyć naprawdę dobrego klucza i sporej siły

Obrazek

9. Po odkręceniu śruby zdejmujemy dystans stalowy i oczom naszym ukaże się koło zębate wału korbowego
10. Teraz musimy ustawić rozrząd, na kole zębatym wałka rozrządu jest znacznik (nacięcie), ten znacznik ustawiamy na godzinę 12:00, wtedy znacznik na kole zębatym wału korbowego znajdzie się na godzinie 6:00, markerem zaznaczamy pozycję wałka rozrządu (na głowicy robimy kreske markerem) oraz pozycję wału korbowego (na okapniku korpusu robimy markerem kreskę)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

11. Teraz kluczem zasadowym 16mm luzujemy rolkę napinacza paska rozrządu (po zluzowaniu paska delikatnie kółko zębate wału korbowego odchyli się od zaznaczonego punktu, ale nie korygujmy tego)

Obrazek

12. Zdejmujemy stary pasek, wysuwamy kółko zębate wału korbowego (powinno zejść z luzem, uważać aby nie wypadł klin)
13. Wydłubujemy stary uszczelniacz (simering) małym śrubowkrętem od wewnetrznej strony

Obrazek

14. Benzyną ekstrakcyjną czyścimy wszystkie elementy rozrządu jeśli zostały zaoliwione, również gniazdo uszczelniacza
15. Nowy uszczelniacz (simering) smarujemy olejem i wciskamy równolegle do ścianek w gniazdo, uszczelniacz wejdzie nam palcami, nie trzeba żadnych narzedzi z kuźni, usadawiamy go równo z płaszczyzną, nie za głęboko
16. Następnie jeśli musimy wymienić uszczelniacz wałka rozrządu to blokujemy koło zębate wałka rorządu i kluczem 16mm odkręcamy śrubę mocującą koło zębate, zdejmujemy koło, wydłubujemy uszczelniacz jak w pkt.13 i montujemy nowy uszczelnia jak w pkt.15, zakładamy koło zębate i dokręcamy śrubę wałka rozrządu, ustawiamy ponownie na poprawnej pozycji wg znacznika

Obrazek

17. Teraz odkręcamy rolke napinacza i zakładamy nową rolkę napinacza, zwracając uwagę aby punkt styku z głowica nie był tłusty, nakręcamy nakrętkę 16mm ale nie dokręcamy
18. Zakładamy nowy pasek zębaty zgodnie ze strzałkami na pasku - strzałki pokazują kierunek pracy, wygiętym imbusem 7mm wstawionym w otwór napinacza naciągamy pasek (obracając rolkę przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) jednocześnie dociągając nakrętkę napinacza 16mm

Obrazek

19. Po wstępnym naciągu sprawdzamy znaczniki czy są poprawnie ustawione (teraz kółko zębate wału korbowego powinno wrócić na zaznaczony punkt)
20. Teraz odwieczny problem naciągu bez przyrządu.... są różne teorie, ja jednak mając doświadczenie z paskami które zakładałem i wróciły po 60 tys. km do kolejnej wymiany wiem, że nie jest dobrze naciągać paski na tzw. 180 stopni obrotu tylko nieco ciaśniej, ponieważ często po 60 tys. km pasek mogłem ściagnąć z kół żebatych, nie odkręcając rolki, samymi palcami. Tak więc ja stosuje naciąg 90stopni, to znaczy na najdłużym odcinku paska rozrządu obracam wokół własnej osi pasek o 90 stopni i nie powinno się więcej dać go obrócić

Obrazek

21. Po poprawnym naciągu paska dokręcamy dość solidnie nakrętkę rolki napinacza, sprawdzając czy na końcu czy pasek jest tak samo naciągnięty (jeśli nie odtłuścimy punktu styku rolki z głowicą czasami przy dokręcaniu rolka nam się zluzuje)
22. Zakładamy dystans kwadratowy na koło zębate wału korbowego i przykręcamy śrubę 18mm (dość solidnie, z taką siłą jak odkręcaliśmy)
23. Włączamy bieg 0 (luz) i odpalamy auto, sprawdzamy czy wchodzi na obroty (nie działa oczywiście wtedy alternator bo nie mamy jeszcze założonych pasków), obserwujemy, czy pasek nie przesuwa się na kołach zębatych podczas pracy w lewo-prawo, jeśli tak się dzieje, to znaczy, że rolka napinacza nie jest osiowa i czasami musimy poprawić ułożenie rolki napinacza

Obrazek

24. Jeśli wszystko jest OK unieruchamiamy auto, zakładamy pokrywę rozrządu, czyścimy koła aluminiowe pasowe i zakładamy najpierw większe wraz z paskiem od alternatora (troszkę używamy siły aby delikatnie przeciągnąć pasek wielorowkowy alternatora, nastepnie zakładamy drugie koło pasowe aluminiowe i przykręcamy 4 śruby mocujące 13mm
25. Zakładamy pasek wielorowkowy (poprawnie zakładamy) od wspomagania oraz klimatyzacji, śrubą 13mm naciągamy rolke napinacza tak aby pasek w dolnej najdłuższej części (odcinku)obrócił się wokół własnej osi o 180 stopni, dosiągamy dwie śruby 13mm prowadnicy rolki napinacza i kontrujemy przeciwnakrętką śrubę naciągu rolki

Obrazek

26. Zakładamy osłonę przeciwbłotną i zakładamy koło
27. Odpalamy auto i jedziemy z bananem na ustach, że zaoszczedziliśmy minimum 200 zł )

Nie opisałem wymiany pompy wodnej, to należy robic co około 150 tys km , jest przy tym trochę zegarmistrzowskiej roboty, mało miejsca, trzeba spuszczać płyn chłodniczy i mieć Loktite do wklejenia nowej pompy wody więc to sobie podarowałem, może innym razem to opisze dla bardziej zaawansowanych.

Tak czy inaczej, praca trwa około 3 godzin jeśli dobrze się przyłożymy i będziemy wszystko czyścić, można to zrobić na szybko w 2 godziny ale ja wolę się przyłożyć zawsze do tego.
Pamiętajmy jednak, ZAWSZE WYMIENIAMY USZCZELNIACZ WAŁU ponieważ wał korbowy ma pewien luz i po wymianie paska rozrządu inaczej pracuje simering i w 90% wypadków jeśli go nie wymienimy to powrócimy do w/w schematu aby jednak go wymienić, olej niszczy gumy.... a pasek rozrządu jest z gumy, wieć nie oszczedzajmy 30 zł na ten uszczelniacz, jakby wszyscy mechanicy go wymieniali przy okazji wymiany rozrządu to nie byłoby takiej opinii o Megankach,że w nich siąpi olej z simeringu wału korbowego.
Dane fabryczne mówią, że simering na wale wytrzymuje 100-150 tys, simering na wałku rozrzadu 200-250 tys
Więc nie ma siły, musi lecieć jeśli go nie wymienimy...

Pozdrawiam wszystkich... i mam nadzieję, że lektura przyda się nie jednej osobie
ORFI

Awatar użytkownika
Maciek R4
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1296
Rejestracja: czwartek, 22 maja 2008, 21:07
Renault: Espace IV + Scenic I
Silnik: 2.0T + 1.6 16v
Lokalizacja: WOT

Re: [SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Post autor: Maciek R4 »

Jak ktoś ma dostęp do kanału, to zdejmowaniem koła sobie głowy zawracać nie musi - da się łatwo dojść do wszystkich śrub, a i widoczność jest dobra :)

koło wału korbowego u mnie się nie cofnęło - trzeba było samemu je ruszyć...

ja po złożeniu całości rozrządu polecam wykręcić świeczki i ręcznie (kluczem na śrubie od koła zębatego wałka rozrządu) przekręcić silnik, żeby upewnić się, że na pewno dobrze złożyliśmy...jeżeli tak, to po bodajże 3cim obrocie koła znaczniki na kołach i pasku się pokryją...

wymiana pompy wody - gdzie tam "zegarmistrzowska robota" i w jakim sensie to "dla bardziej zaawansowanych"? nie potrzeba do tego żadnych specjalnych narzędzi i środków...kilka śrub odkręcić...skrobak/zmywacz - ja dałem benzynę ekstrakcyjną/papier ścierny...trochę silikonu wysokotemperaturowego...trochę uwagi przy przykręcaniu pompy, żeby najpierw połapać śruby na zbliżonej pompie do bloku i dopiero ją zbliżyć - w sensie "dotknąć" do bloku - i solidnie dokręcać :)

a pompę wymieniam razem z rozrządem...te paredziesiąt PLN to żadna oszczędność przy jej ew. awarii i konieczności robienia przy jej wymianie kolejny raz rozrządu, gdzie robiąc go ma się ją na wierzchu


Pozdrawiam
za duży obrazek

Awatar użytkownika
Maciej R21
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 957
Rejestracja: środa, 21 maja 2008, 13:51
Renault: 25 V6 Injection
Silnik: Z7W
Lokalizacja: Grudziądz/Pszczyna
Kontakt:

Re: [SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Post autor: Maciej R21 »

orfi pisze:20. Teraz odwieczny problem naciągu bez przyrządu.... są różne teorie, ja jednak mając doświadczenie z paskami które zakładałem i wróciły po 60 tys. km do kolejnej wymiany wiem, że nie jest dobrze naciągać paski na tzw. 180 stopni obrotu tylko nieco ciaśniej, ponieważ często po 60 tys. km pasek mogłem ściagnąć z kół żebatych, nie odkręcając rolki, samymi palcami. Tak więc ja stosuje naciąg 90stopni, to znaczy na najdłużym odcinku paska rozrządu obracam wokół własnej osi pasek o 90 stopni i nie powinno się więcej dać go obrócić
Pierwsze słyszę żeby pasek naciągać na "180stopni". Przecież każdy pasek będzie latał jak szmata przy takim naciągnięciu.
W każdej litereturze jaką do tej pory spotkałem była mowa o włąsnie 90 stopniach.

Poza tym bardzo dobre opracowanie.
Obrazek

grapess
Bywalec
Bywalec
Posty: 1
Rejestracja: poniedziałek, 2 lipca 2018, 21:15

Re: [SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Post autor: grapess »

Dlaczego nie widzę obrazków??????

Awatar użytkownika
kudlaty
administrator
administrator
Posty: 6048
Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 10:03
Renault: Clio 4RS R19
Silnik: M5Mt F3N
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: [SCENIC I do 1999] Wymiana rozrządu silnik 1.6 8v K7M

Post autor: kudlaty »

Bo temat jest z przed 6lat i zapewne zniknęły z serwera. Trzeba by poprosić autora aby je odświeżył

ODPOWIEDZ