[scenic i megane] Montaż czujnika temperatury wewnętrznej
: poniedziałek, 31 sierpnia 2009, 11:33
Witam serdecznie. Chciałbym się z wami podzielić przygotowaną przeze mnie foto poradą z zamontowania wewnętrznego czujnika temperatury w moim szczeniaku .
Ponieważ brakowało mi takiego wskaźnika a nasze auta wyposażone są tylko w czujnik temperatury na zewnątrz postanowiłem zebrać informacje dostępne na forum i sam sobie coś zrobić. Nie chciałem montować osobnego wyświetlacza dlatego wykorzystałem wyświetlacz znajdujący się przy zegarku. Tu zaznaczę że mam wersję która nie wyświetla informacji z radia- tylko godzina i temperatura.
KOSZTY
Potrzebny jest:
- termistor 2,5 kohm ( kiloomów- jeśli złego skrótu użyłem ) przy tem. 25 stp C
- włącznik trójpozycyjny
- jakieś kable
UWAGA. Nie ma w sprzedaży termistorów o podanych parametrach- ja przynajmniej nie znalazłem-. Można taki termistor zastąpić dwoma 5 kohm połączonymi równolegle. Mnie udało się zdobyć tylko 10 kohm- więc cztery połączone równolegle załatwiły sprawę.
Termistory na allegro są po 0,6 zł za sztukę. W sklepie po 2,5zł i wyłącznik za 2 zł. Całość około 12 zł. Czytałem że w ASO cena czujnika 200 zł. To tak na pocieszenie . Koszty więc niewielkie.
ZAKŁADAMY
Zakładanie rozpocząłem od przylutowania odpowiedniej długości kabli i zamontowania wyłącznika. Długość kabli zależy od tego gdzie zamontujemy wyłącznik. Ogólnie muszą starczyć aż do wyświetlacza. Ja zamontowałem wyłącznik na kolumnie kierowniczej- za bardzo nie rzuca się w oczy i jest pod ręką.
Potem polutowałem równolegle 4 termistory i przymocowałem do nich przewód 2 żyłowy. Wygląda może trochę nie bardzo ale działa:)
Następnie musimy dostać się do wyświetlacza. Ściągamy osłony głośników na podszybiu, odkręcamy 2 śruby i wyciągamy wierzchnią dęskę- tapicerkę. Następnie odkręcamy 3 śruby trzymające wyświetlacz i już mamy dostęp do przewodów i kostek. Wyciągamy kostkę tą z większą ilością kabli i odnajdujemy kable o kolorze białym i siwym.
Biały to plus czujnika siwy to masa.
Do siwego kabla podpinamy masę naszego termistora. Przecinamy kabel biały i pod koniec idący do kostki podpinamy kabel od środkowego pinu włącznika( na włączniku są 3 wyjścia- podpinamy ten środkowy) Do drugiego końca białego kabla podpinamy jeden z pozostałych kabli z włącznika. Przewód który nam został idący od włącznika podpinamy pod pozostały przewód od termistora. I tyle. Pewnie mało czytelnie to napisałem. Załączam schemat
A tak to wygląda po podłączeniu
Całość skręcamy w odwrotnej kolejności. Termistor (termistory) należy umieścić w miejscu gdzie temperatura przez nie odbierana będzie najbardziej zbliżona do tej panującej w aucie. Nie należy ich wystawiać blisko kratek nawiewowych. złym miejscem jest również umieszczenie ich pod tapicerką w okolicach wyświetlacza. Tam również idą tunele z gorącym powietrzem. Ja swoje umieściłem w okolicach nóg pasażera tuż pod linią kończącego się schowka. Dokonałem pomiaru temperatury miernikiem z taką fukncją jak widać działa idealnie:)
Teraz zmieniając położenie przełącznika mogę sprawdzić temperaturę na zewnątrz jak i tą panującą w aucie. Całość tej operacji bez wiekszej wprawy można dokonam w max 1,5 godz.
Zdaję sobie sprawę że porada może mało czytelna i dokładna(moja pierwsza) dlatego jak coś proszę pisać na priv cieslik_s@tlen.pl
POZDRAWIAM
[ Komentarz dodany przez: Broov: 2009-08-31, 12:38 ]
Przyklejam , parę osób pewnie z chęcią skorzysta
Ponieważ brakowało mi takiego wskaźnika a nasze auta wyposażone są tylko w czujnik temperatury na zewnątrz postanowiłem zebrać informacje dostępne na forum i sam sobie coś zrobić. Nie chciałem montować osobnego wyświetlacza dlatego wykorzystałem wyświetlacz znajdujący się przy zegarku. Tu zaznaczę że mam wersję która nie wyświetla informacji z radia- tylko godzina i temperatura.
KOSZTY
Potrzebny jest:
- termistor 2,5 kohm ( kiloomów- jeśli złego skrótu użyłem ) przy tem. 25 stp C
- włącznik trójpozycyjny
- jakieś kable
UWAGA. Nie ma w sprzedaży termistorów o podanych parametrach- ja przynajmniej nie znalazłem-. Można taki termistor zastąpić dwoma 5 kohm połączonymi równolegle. Mnie udało się zdobyć tylko 10 kohm- więc cztery połączone równolegle załatwiły sprawę.
Termistory na allegro są po 0,6 zł za sztukę. W sklepie po 2,5zł i wyłącznik za 2 zł. Całość około 12 zł. Czytałem że w ASO cena czujnika 200 zł. To tak na pocieszenie . Koszty więc niewielkie.
ZAKŁADAMY
Zakładanie rozpocząłem od przylutowania odpowiedniej długości kabli i zamontowania wyłącznika. Długość kabli zależy od tego gdzie zamontujemy wyłącznik. Ogólnie muszą starczyć aż do wyświetlacza. Ja zamontowałem wyłącznik na kolumnie kierowniczej- za bardzo nie rzuca się w oczy i jest pod ręką.
Potem polutowałem równolegle 4 termistory i przymocowałem do nich przewód 2 żyłowy. Wygląda może trochę nie bardzo ale działa:)
Następnie musimy dostać się do wyświetlacza. Ściągamy osłony głośników na podszybiu, odkręcamy 2 śruby i wyciągamy wierzchnią dęskę- tapicerkę. Następnie odkręcamy 3 śruby trzymające wyświetlacz i już mamy dostęp do przewodów i kostek. Wyciągamy kostkę tą z większą ilością kabli i odnajdujemy kable o kolorze białym i siwym.
Biały to plus czujnika siwy to masa.
Do siwego kabla podpinamy masę naszego termistora. Przecinamy kabel biały i pod koniec idący do kostki podpinamy kabel od środkowego pinu włącznika( na włączniku są 3 wyjścia- podpinamy ten środkowy) Do drugiego końca białego kabla podpinamy jeden z pozostałych kabli z włącznika. Przewód który nam został idący od włącznika podpinamy pod pozostały przewód od termistora. I tyle. Pewnie mało czytelnie to napisałem. Załączam schemat
A tak to wygląda po podłączeniu
Całość skręcamy w odwrotnej kolejności. Termistor (termistory) należy umieścić w miejscu gdzie temperatura przez nie odbierana będzie najbardziej zbliżona do tej panującej w aucie. Nie należy ich wystawiać blisko kratek nawiewowych. złym miejscem jest również umieszczenie ich pod tapicerką w okolicach wyświetlacza. Tam również idą tunele z gorącym powietrzem. Ja swoje umieściłem w okolicach nóg pasażera tuż pod linią kończącego się schowka. Dokonałem pomiaru temperatury miernikiem z taką fukncją jak widać działa idealnie:)
Teraz zmieniając położenie przełącznika mogę sprawdzić temperaturę na zewnątrz jak i tą panującą w aucie. Całość tej operacji bez wiekszej wprawy można dokonam w max 1,5 godz.
Zdaję sobie sprawę że porada może mało czytelna i dokładna(moja pierwsza) dlatego jak coś proszę pisać na priv cieslik_s@tlen.pl
POZDRAWIAM
[ Komentarz dodany przez: Broov: 2009-08-31, 12:38 ]
Przyklejam , parę osób pewnie z chęcią skorzysta