[MII DIY] Automatycznie składane lusterka by Jackass
: wtorek, 26 listopada 2013, 20:13
Hej.
Zrobiłem to u siebie, pojawiły się na forum głosy żeby opisać, więc opisuję. W tym manualu nie będzie żadnych zdjęć, bo i nie ma czemu robić zdjęć. Jeden prosty schemat i sposób podłączenia go do instalacji.
Generalnie w necie krąży masa różnego rodzaju schematów jak to zrobić. Nigdzie jednak nie znalazłem takiego najprostszego - wszyscy ciągną kable z wnętrza, przez peszel do drzwi. Ja uznałem to za bezsensowne. Miało być proste i spełniać swoją funkcję. Od razu opiszę jak to działa, żeby się nie okazało, że ktoś pod koniec poradnika się zorientuje, że to nie wersja której szuka Otóż tak - samochód stoi na parkingu, niezależnie w jakiej pozycji jest joy, to lusterka są złożone. Wyszedłem z założenia, że i tak nie korzysta się z lusterek bez włączonego zapłonu. Podchodzimy, otwieramy drzwi, a lusterka w dalszym ciągu są złożone. Dopiero po uruchomieniu zapłonu (naciśnięciu START/STOP) lusterka się otwierają i reagują na to co ustawia się na joyu - można je składać i rozkładać do woli. Same automatycznie złożą się po zgaszeniu silnika i otwarciu drzwi.
Czego potrzebujemy?
1. 2x przekaźnik samochodowy 12v - taki najprostszy co można kupić od około 1zł do myślę 3-5zł max. O taki:
2. Około 2m kabla dwużyłowego - nie wiem ile zużyłem, wolę podać asekuracyjnie większą ilość Grubość nieważna, sprawdzałem i płynie tam prąd rzędu miliamperów, z resztą kable idące do joya są cieniutkie, my grubszych nie potrzebujemy. Orientacyjna cena myślę, że 1zł/m
3. Cyna i lutownica - lutownicę za pewne każdy w domu ma, jak nie to niech kupi, bo tanie lutownice to nie duży wydatek (15zł?). Cyna to też grosze - nie jestem w stanie oszacować, ale raczej na tym więcej cyny jak za 20gr się nie zużyje
4. Koszulki termokurczliwe/taśma izolacyjna - mała rolka taśmy czy rurka termokurczliwa 1m to koszt około 1zł
5. (Opcjonalnie) podstawki pod przekaźniki - ja nie skorzystałem, bezpośrednio lutowałem kable do styków przekaźnika.
6. Tak tak tak, jak w każdym manualu PIWO pijaki
Trochę teorii
Jak to się dzieje, że lusterka się składają/rozkładają?
Zwierają się ze sobą odpowiednie piny w joyu. Patrząc na kostkę w ten sposób jak na obrazku poniżej (przyjmując takie oznaczenia):
WAŻNE! TO WIDOK NA KOSTKĘ, NIE NA JOYSTICK.
Lusterka składają się po zwarciu pinów 01 z 05 oraz 02 z 11.
Lusterka rozkładają się po zwarciu pinów 01 z 11 oraz 02 z 05.
Jak działa przekaźnik samochodowy?
To bardzo proste. Jest to przełącznik sterowany elektromagnesem. Elektromagnes przełącza się po podaniu nań napięcia. Tak więc:
W stanie spoczynku zwarte są piny 30 z 87a. Po podaniu napięcia (polaryzacja nieważna) na 85 i 86, piny 30 i 87a się rozwierają, natomiast zwierają się 30 i 87.
Dłubiemy!
Przygotowałem taki prosty schemacik co musimy przygotować sobie w domu:
P1 i P2 to przekaźniki, A, B, C, D1, D2, E, F1, F2 to kable wychodzące, które poniżej opiszę jak łączymy. Do łączenia używamy cyny i lutownicy, połączenia zabezpieczamy wybraną przez siebie izolacją.
A - kabel łączymy do złącza sterownika elektrycznych szyb. Idzie tam żółty kabel, który jest plusem po zapłonie. Do niego się podłączamy.
B - kabel łączymy do złącza sterownika elektrycznych szyb. Idzie tam czarny kabel z białym paskiem, który jest masą. Do niego się podłączamy.
Pozostałe kable łączymy do wtyczki joysticka. Przyda się tu wspomniany wcześniej schemat z moimi oznaczeniami, więc żeby nie robić zamieszania wklejam jeszcze raz:
Przecinamy kabel 05.
D1 kabel łączymy do kostki 01.
C - łączymy z przeciętym kablem 05 w kierunku lusterek.
D2 - łączymy z przeciętym kablem 05 w kierunku złącza.
Przecinamy kabel 11.
F1 - kabel łączymy do kostki 02.
E - łączymy z przeciętym kablem 11 w kierunku lusterek.
F2 - łączymy z przeciętym kablem 11 w kierunku złącza.
Gotowe. Teraz cieszymy się wykonaną modyfikacją, otwieramy piwko i mocujemy wsio na swoim miejscu - ja przekaźniki podpiąłem od spodu przełącznika od szyb.
Zrobiłem to u siebie, pojawiły się na forum głosy żeby opisać, więc opisuję. W tym manualu nie będzie żadnych zdjęć, bo i nie ma czemu robić zdjęć. Jeden prosty schemat i sposób podłączenia go do instalacji.
Generalnie w necie krąży masa różnego rodzaju schematów jak to zrobić. Nigdzie jednak nie znalazłem takiego najprostszego - wszyscy ciągną kable z wnętrza, przez peszel do drzwi. Ja uznałem to za bezsensowne. Miało być proste i spełniać swoją funkcję. Od razu opiszę jak to działa, żeby się nie okazało, że ktoś pod koniec poradnika się zorientuje, że to nie wersja której szuka Otóż tak - samochód stoi na parkingu, niezależnie w jakiej pozycji jest joy, to lusterka są złożone. Wyszedłem z założenia, że i tak nie korzysta się z lusterek bez włączonego zapłonu. Podchodzimy, otwieramy drzwi, a lusterka w dalszym ciągu są złożone. Dopiero po uruchomieniu zapłonu (naciśnięciu START/STOP) lusterka się otwierają i reagują na to co ustawia się na joyu - można je składać i rozkładać do woli. Same automatycznie złożą się po zgaszeniu silnika i otwarciu drzwi.
Czego potrzebujemy?
1. 2x przekaźnik samochodowy 12v - taki najprostszy co można kupić od około 1zł do myślę 3-5zł max. O taki:
2. Około 2m kabla dwużyłowego - nie wiem ile zużyłem, wolę podać asekuracyjnie większą ilość Grubość nieważna, sprawdzałem i płynie tam prąd rzędu miliamperów, z resztą kable idące do joya są cieniutkie, my grubszych nie potrzebujemy. Orientacyjna cena myślę, że 1zł/m
3. Cyna i lutownica - lutownicę za pewne każdy w domu ma, jak nie to niech kupi, bo tanie lutownice to nie duży wydatek (15zł?). Cyna to też grosze - nie jestem w stanie oszacować, ale raczej na tym więcej cyny jak za 20gr się nie zużyje
4. Koszulki termokurczliwe/taśma izolacyjna - mała rolka taśmy czy rurka termokurczliwa 1m to koszt około 1zł
5. (Opcjonalnie) podstawki pod przekaźniki - ja nie skorzystałem, bezpośrednio lutowałem kable do styków przekaźnika.
6. Tak tak tak, jak w każdym manualu PIWO pijaki
Trochę teorii
Jak to się dzieje, że lusterka się składają/rozkładają?
Zwierają się ze sobą odpowiednie piny w joyu. Patrząc na kostkę w ten sposób jak na obrazku poniżej (przyjmując takie oznaczenia):
WAŻNE! TO WIDOK NA KOSTKĘ, NIE NA JOYSTICK.
Lusterka składają się po zwarciu pinów 01 z 05 oraz 02 z 11.
Lusterka rozkładają się po zwarciu pinów 01 z 11 oraz 02 z 05.
Jak działa przekaźnik samochodowy?
To bardzo proste. Jest to przełącznik sterowany elektromagnesem. Elektromagnes przełącza się po podaniu nań napięcia. Tak więc:
W stanie spoczynku zwarte są piny 30 z 87a. Po podaniu napięcia (polaryzacja nieważna) na 85 i 86, piny 30 i 87a się rozwierają, natomiast zwierają się 30 i 87.
Dłubiemy!
Przygotowałem taki prosty schemacik co musimy przygotować sobie w domu:
P1 i P2 to przekaźniki, A, B, C, D1, D2, E, F1, F2 to kable wychodzące, które poniżej opiszę jak łączymy. Do łączenia używamy cyny i lutownicy, połączenia zabezpieczamy wybraną przez siebie izolacją.
A - kabel łączymy do złącza sterownika elektrycznych szyb. Idzie tam żółty kabel, który jest plusem po zapłonie. Do niego się podłączamy.
B - kabel łączymy do złącza sterownika elektrycznych szyb. Idzie tam czarny kabel z białym paskiem, który jest masą. Do niego się podłączamy.
Pozostałe kable łączymy do wtyczki joysticka. Przyda się tu wspomniany wcześniej schemat z moimi oznaczeniami, więc żeby nie robić zamieszania wklejam jeszcze raz:
Przecinamy kabel 05.
D1 kabel łączymy do kostki 01.
C - łączymy z przeciętym kablem 05 w kierunku lusterek.
D2 - łączymy z przeciętym kablem 05 w kierunku złącza.
Przecinamy kabel 11.
F1 - kabel łączymy do kostki 02.
E - łączymy z przeciętym kablem 11 w kierunku lusterek.
F2 - łączymy z przeciętym kablem 11 w kierunku złącza.
Gotowe. Teraz cieszymy się wykonaną modyfikacją, otwieramy piwko i mocujemy wsio na swoim miejscu - ja przekaźniki podpiąłem od spodu przełącznika od szyb.