Strona 1 z 1

Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: czwartek, 19 stycznia 2017, 23:01
autor: Focus456
Witam wszystkich pomocnych, jestem tu nowy i ogólnie to pierwszy raz korzystam z forum. Do tej pory znajdowałem pomocne informacje w sieci ale tym razem nic nie znalazłem, jeśli możecie to pomóżcie.
Posiadam Twingo 1 z 2002roku, silnik 1.2 8V i po 330 tyś. kilometrów siadł mi alternator. Z braku czasu na szukanie po lokalnych szortach zamontowałem alternator od Twingo 2 rocznika nie pamiętam silnik 1.2 tyle wiem bo alternator dostałem za friko.
Jeśli chodzi o uchwyty i koło alternatora wszystko pasuje. Problem w tym, że nie wiem jak poradzić sobie z regulatorem.
Mój stary alternator był marki Valeo 14V 74A z wychodzącym jednym pinem do wzbudzenia.
Zamontowany alternator to Bosh 14V 86A z następującymi numerami:
0124225068 i 231003659R
W tym alternatorze są dwa piny 1 i 2. Próbowałem podłączyć kontrolkę z autas żeby się alternator wzbudzał i niestety nie działa. Wzbudza się dopiero gdy obroty przekroczą pewien zakres ( nie wiem jaki bo nie mam obrotomierza, ale pewnie koło 1500obr/min) i ładowanie jest na poziomie 13,8V. Oczywiście kontrolka od wzbudzenia nie działa ale jak ją podłączenia do masy to działa.
Wiem, że nie które alternatory są sterowane pwm'em do innych podłącza się plus po zapłonie itp itd.
Nie wiem jak podłączyć ten.

Czy ktoś z was ma wiedzę jak to się odbywa w tym przypadku i co mógłbym zrobić żeby to działało tak jak trzeba lub czy to w ogóle da się ogarnąć w moim Twingo?

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: piątek, 20 stycznia 2017, 22:38
autor: cyklista
tak samo podłączasz jak był tamten nic się nie zmieniło

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: piątek, 20 stycznia 2017, 23:10
autor: Focus456
cyklista pisze:tak samo podłączasz jak był tamten nic się nie zmieniło
Dziękuję za zainteresowanie tematem. Sprawa wygląda tak, że niestety podłączony mam kabel od wzbudzenia tak jak w starym i niestety nie wzbudza ładowania. Alternatywnie wzbudza się dopiero po przekroczeniu wyższych obrotów.
Może napiszę co robiłem do tej pory i jakie kombinacje.
1. Alternator z Twingo 2 wrzuciłem do Twingo 1
2. Podłączyłem kabel wzbudzenia tak jak w oryginale był i brak reakcji wzbudzenia po uruchomieniu silnika, kontrolka nawet nie zamruga.
3. Podłączyłem kabel wzbudzenia pod drugi pin na alternatorze i to samo jak w pkt. 2
4. Odłączyłem kabel wzbudzenia z auta i podłączyłem kontrolkę (próbnik) następująco
a) jeden kabel od próbnika do 1 pinu regulatora, drugi kabel próbnika do masy aku -> brak wzbudzenia, kontrolka nie świeciła, brak ładowania
b) to samo co pkt. a) tylko drugi kabel to plusa aku -> brak wzbudzenia, kontrolka nie świeciła, brak ładowania
c) to samo co pkt. a, b) z tym, że próbowałem z drugim pinem na regulatorze...
Z tego co zaobserwowałem na pinach wychodzących z alternatora musi być jakiś dodatni pontencjał bo nie startuje mi kontrolka na desce, jak dam ją do masy to świeci.

Czy coś jeszcze mógłbym sprawdzić?

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: niedziela, 22 stycznia 2017, 21:45
autor: cyklista
może jest tez złom
wejdź na forum > Twingo < tam może ktoś Ci podpowie

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: poniedziałek, 23 stycznia 2017, 21:21
autor: Focus456
Ok dzięki cyklista ;)

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: środa, 25 stycznia 2017, 11:53
autor: Maciej R21
Co Ci się też takiego rozleciało w alternatorze że nie można go naprawić . Podejrzewam że naprawa była by juz załatwiona , nawet we własnym zakresie i wszystko by działało .
Teraz się męczysz i kombinujesz . Nie szkoda czasu ?
U mnie w alternatorze tez są dwa styki ( Renault 25 ) . Na jeden z nich ( prawy- węższy pin ) , przychodzi + po stacyjce i on odpowiada za wzbudzenie. Na drugi pin przychodzi kontrolka ładowania , która z drugiego końca jest podłączona także do + po stacyjce.
Jeśli TwOj " nowy" , alternator jest sterowany cyfrowo , a takich wynalazków ( nie wiadomo po co ) jest masa , to nic nie zdziałasz , no chyba że dorobisz sterowanie na mikrokontrolerze ;) . Ja bym proponował naprawę starego . Regulator jakies 50zł , łozyska 30zł , pierścien slizgowy 15zł , ew. diody i masz nówkę sztukę a podejrzewam że wszystko się nie rozleciało .

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: środa, 25 stycznia 2017, 12:48
autor: Focus456
Maciej dzięki za info. Masz sporo racji z tym, że szkoda czasu na kombinowanie, jednak ten alternator dostałem za friko po małym przebiegu. Mój stary po przebiegu 320tys.km ma wypalony komutator, rozwalone łożyska, wydarte szczotki i koło pasowe już wyślizgane... Szczerze to chyba kupie sobie używkę taki jak być powinien a ten chciałem poznać z czystej ciekawości no w sumie pwm na arduino można ogarnąć.

Re: Alternator z Twingo 2 do Twingo 1

: środa, 25 stycznia 2017, 15:34
autor: jjmag
Ale kolego używany to już masz, lepiej zregenerować stary skoro twierdzisz że ten jest w dobrym stanie to przełóż na próbę swój regulator napięcia ze szczotkami do tego zdobycznego, jeśli pasuje i sprawdź czy normalnie pracuje przy standardowym podłączeniu jeśli tak to kup tylko potem nowe te części które podłożyłeś i po zabawie.