iparts></a>
<a href= francuskie

[Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Moderator: Grupa Moderatorów

ODPOWIEDZ
marcinkutno
Bywalec
Bywalec
Posty: 4
Rejestracja: niedziela, 9 sierpnia 2020, 19:16
Renault: Megane III ph1
Silnik: 1.6 K4M

[Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: marcinkutno »

Witam wszystkich Forumowiczów!
Pytanie skierowanie do użytkowników silników Renault rodziny K4M, z mechanizmem zmiennych faz rozrządu (a przy okazji do posiadaczy CLIP-a albo "zamienników"). Do rzeczy- w PyRENie zaciekawił mnie parametr ET086: sterowanie przesuwnikiem wałka rozrządu. Ma on u mnie ciągle wartość "NIEAKTYWNE". Nie mają na to wpływu ani obroty ani obciążenie (mogę drzeć pod ostrą górę z gazem w podłodze a wartość tego parametru jest stała). Co ciekawe, inne parametry dotyczące zmiennych faz- PR770 (zmierzone przesunięcie) i PR771 (przesunięcie zadane) zmieniają się płynnie. Błędów w sterowniku silnika brak. Sam elektrozawór wymieniony jakieś 10 000km temu, poprzednik przepuszczał olej do wtyczki. KZFR nie terkocze przy odpalaniu, choć czeka go wkrótce wymiana razem z rozrządem. Mocy chyba nie brakuje- chyba, bo ET086 ma tą wartość od kiedy tylko pamiętam.

Czyli reasumując- choć sterowanie jest niby nieaktywne, to patrząc na zmierzone parametry jest chyba raczej aktywne. Czy u Was jest podobnie? Mając to wyłączone, coś mnie omija? Jak mogę to włączyć i czy PyREN temu podoła?

Pozdrawiam!
Marcin

BlackRaven
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1337
Rejestracja: poniedziałek, 30 grudnia 2013, 22:41
Renault: Laguna Coupe
Silnik: 2.0 Dci

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: BlackRaven »

W Pyren - ECU masz możliwość ustawienie sterowania wałkiem Nie mam podglądu ale w końcowej części masz aktywacje choć nazywa się to inaczej. W Megane II możesz wybierać między wałkiem stałem a opcją włącz wyłacz w Megane III pewnie jest podobnie. Korzystaj z tego rozsądnie a jak nie jesteś pewien to zwróć się o pomoc kogoś kto kuma bazę. Łatwo się wpuścić w kanał nie znając zasad kodowania sterownika
Walka z rakiem została przegrana. Odeszła lepsza połowa mnie

marcinkutno
Bywalec
Bywalec
Posty: 4
Rejestracja: niedziela, 9 sierpnia 2020, 19:16
Renault: Megane III ph1
Silnik: 1.6 K4M

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: marcinkutno »

Cześć, dzięki za odpowiedź! Masz może na myśli to, co znajdę w sekcji ECU > Extended Command Set > AC253 oraz AC254? Tylko tam znalazłem opcje o których mówisz. Oba te ustawienia mignęły mi gdzieś w instrukcjach serwisowych, choć chyba bez konkretnych opisów, co robią.
Pozdrawiam!

BlackRaven
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1337
Rejestracja: poniedziałek, 30 grudnia 2013, 22:41
Renault: Laguna Coupe
Silnik: 2.0 Dci

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: BlackRaven »

Masz 2 opcje wałek stały i przełączanie wałka czyli KZFR. Tym programujesz co masz w aucie
Walka z rakiem została przegrana. Odeszła lepsza połowa mnie

marcinkutno
Bywalec
Bywalec
Posty: 4
Rejestracja: niedziela, 9 sierpnia 2020, 19:16
Renault: Megane III ph1
Silnik: 1.6 K4M

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: marcinkutno »

Okej, rozumiem. A jesteś mi może w stanie wyjaśnić, dlaczego PyREN uważa, że sterowanie wałkiem jest nieaktywne, choć odczyt innych parametrów wskazuje na coś zupełnie innego? Nie wiem, czy jest sens w ogóle brać się za programowanie czegokolwiek z tym związanego, skoro wszystko być może działa ok. Tu by się przydała inna Megane 3 z K4M 858 do sprawdzenia i porównania :)
Pozdrawiam!

BlackRaven
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1337
Rejestracja: poniedziałek, 30 grudnia 2013, 22:41
Renault: Laguna Coupe
Silnik: 2.0 Dci

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: BlackRaven »

Jeśli wciśniesz programowanie takie jak ma być to albo się nic nie zmieni albo będzie lepiej. W Megane III z początku produkcji przekodowałem na nowo wtryski (baza PyRen najnowsza) zaznaczam kodowanie wtrysków a nie wpisanie numerów bo to adaptacja. I autko całkiem inaczej jeździ. Można wiele poprawić ale trzeba to robić z głową.
Walka z rakiem została przegrana. Odeszła lepsza połowa mnie

marcinkutno
Bywalec
Bywalec
Posty: 4
Rejestracja: niedziela, 9 sierpnia 2020, 19:16
Renault: Megane III ph1
Silnik: 1.6 K4M

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: marcinkutno »

Dla potomnych. Była dzisiaj chwila na pogrzebanie przy aucie, także pomęczyłem te zmienne fazy.
Na pierwszy ogień poszedł sam elektrozawór. Wyciągnięty z głowicy, bez odpinania wtyczki. Nie miałem głowy do sprawdzania go przez podłączanie do akumulatora, więc tutaj w sukurs przyszedł PyREN. Wykonanie polecenia AC253 (silnik wyłączony, zapłon włączony) powoduje kilkunastokrotne szybkie otwarcie i zamknięcie zaworu. Pierwsze spostrzeżenie- początkowo zawór "nie klikał", choć widoczny był ruch tłoczka. Za każdym takim ruchem z zaworu zlatywało trochę oleju. Ostatnie ruchy były już słyszalne jako ciche stukanie, zapewne przez ten ubytek oleju w środku. Wniosek? Polecane przez wielu sprawdzanie elektrozaworu poprzez potrząsanie nim i nasłuchiwanie odgłosów, może być nie zawsze miarodajne.
Zawór wrócił z powrotem na swoje miejsce. Czas na komendę AC254. Ta komenda zadziała tylko przy uruchomionym silniku i (ważne) temperaturze oleju mniejszej niż 70 stopni. Co to robi? Na pewno gasi silnik, o ile sam elektrozawór i koło są sprawne :) Zapewne po prostu otwiera elektrozawór na maks, koło się przestawia, za kołem idzie wyprzedzenie zapłonu i tak dusi silnik. Jest jeszcze jedno działanie- komenda ta wyłącza sterowanie kołem. Efekt podobny do odpięcia wtyczki elektrozaworu, ale bez żadnych błędów w ECU. Nie testowałem zbytnio efektów tej komendy, uruchomiłem tylko silnik i ten zaskoczył za drugim razem. Zapewne koło potrzebowało chwili czasu na spłynięcie oleju i zablokowanie się w pozycji zerowej.
Jak włączyć z powrotem sterowanie kołem? AC253 pomoże :) Uruchomić na wyłączonym silniku, poczekać chwilę aż komenda się zakończy, odpalić silnik. Działa :)

Po zastosowaniu jednej i drugiej komendy, status parametru ET086 dalej pozostał niezmiennie "nieaktywny", także ciągle jestem w punkcie wyjścia :) Choć by mnie nie zdziwiło, jakby był to albo błąd w oprogramowaniu albo błąd w tłumaczeniu parametru i pogoń za zmianami nie ma sensu.

Pozdrawiam!

BlackRaven
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 1337
Rejestracja: poniedziałek, 30 grudnia 2013, 22:41
Renault: Laguna Coupe
Silnik: 2.0 Dci

Re: [Megane III] PyREN, K4M i parametr ET086

Post autor: BlackRaven »

Elektrozawór z czasem robi się nieszczelny i jeżeli za dużo oleju przedostanie się do cewki to jego skok zaczyna się zmniejszać. Najlepiej wtedy go wymienić bo to nie są jakieś kosmiczne pieniądze
Walka z rakiem została przegrana. Odeszła lepsza połowa mnie

ODPOWIEDZ