[Koleos 2.0 dci 2008 rok]-wymiana oleju w manualnej skrzyni typu NDX
: piątek, 30 grudnia 2016, 15:38
Witam,
Poniżej przedstawiam instrukcje wymiany oleju w manualnej skrzyni beigow typu NDX,w moim przypadku ND5. Wymiana trwa na spokojnie 1,5h i można ja przeprowadzić na parkingu,ja tak zrobiłem.
Typ skrzyni można sprawdzić po numerze VIN na tej stronie http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... VsdA%3D%3D" target="_blank" target="_blank" target="_blank ,jest on również wybity na skrzyni w dolnym punkcie bocznym od strony kierowcy.
Typ oleju można sprawdzić na stronie Elfa,w przypadku tych skrzyn jest to Tranself NFJ 75W80,co widać na zalaczonym zdjęciu. W skrzyni miesci się 2,4 litra. Spuscimy około 2,2 litra. Mamy dwie opcje:
1.Kupujemy 3 butelki po jednym litrze za około 100zl
2. Banke 5 litrow również za około 100zl(np. dla dwóch osob,aby było taniej)ja tak zrobiłem,ale dlatego,ze plukalem swoja skrzynie.
Potrzebne narzędzia:
-wyzej opisany olej
-rekawiczki i okulary(pamiętajmy,ze olej jest goracy)
-wyjamki do kolkow plastikowych oslony silnika i skrzyni lub po prostu srubokret plaski do pomocy
-srubokret krzyzakowy również do odkręcenia oslony
-imbus rozmiar 10 do odkręcenia sruby wpustowej i wlewowej,najlepiej jakiś solidny i z przedluzka
-pojemnik na stary olej(ja uzylem banki po oleju silnikowym,bo chciałem dokładnie wiedzieć ile oleju zleciało)
-szmate do wycierania
-do wlewu potrzebny będzie lejek z gietka rurka(ja uzylem silikonowej ze sklepu ogrodniczego)lub pompka do oleju. W przypadku checi uzycia pompki latwiej jest zdjąć czesc nadkola do wlewania. Na parkingu wygodniej uzyc lejka,wlewanie przez rurke o średnicy 1cm trwa około 10 min.
Rozpoczynamy wymiane(olej musi być rozgrzany przed spuszczeniem):
Krok pierwszy: demontujemy oslone,sa tam cztery sruby(dwie z przodu i dwie z tylu na krzyzak i osiem lub dziesięć kolkow plastikowych,które wyjmujemy za pomocą wyjmakow lub z pomocą płaskiego srubokretu.
Krok drugi: sprawdzamy czy sruby spustowe nie sa zapieczone(nie powinny,bo nie sa to zwykle stalowe sruby,ale kto wie,lepiej sprawdzić) Luzujemy lekko srube spustowa zaznaczona na zdjęciu białym kolkiem-takie sruby sa na skrzyni tylko dwie(wlewowa ciężko ująć na zdjęciu razem z widokiem skrzyni,jest ona lekko schowana w gornym punkcie bliżej zderzaka) imbusem 10-tka i podstawiamy pod srube spustowa pojemnik na stary olej,po czym odkręcamy srube pamietajac by nie zgubic podkładki metalowej ze sruby(zakładamy stara-nie trzeba nowej) i o tym,ze olej jest goracy. Czekamy pare minut i zakręcamy spowrotem srube spustowa mocno z wuczuciem,nie trzeba tu klucza dynamometrycznego(chyba ze ktoś czuje taka potrzebe to mogę odnaleźć moment dokręcenia)i wycieramy ewentualne zabrudzenia ze skrzyni.
Krok trzeci: odkręcamy srube wlewu(powtarzam-stojac przodem do auta jest ona po prawej stronie w gornym punkcie skrzyni bliżej zderzaka od tej spustowej,tuz nad rogiem mostu przedniego) i przeciągamy sobie nasz lejek samorobke(metr wystarczy)kolo akumulatora w okoice wlewu-miejsce jest az zanadto,pamietajac aby zabezpieczyć sobie koncowke rurki przed zabrudzeniem i umieszczamy ja w miejscu odkreconej sruby,wejdzie tam na około 2cm-nie ma ciśnienia wiec nie wyleci przy wlewaniu. Po czym zalewamy nowy olej az nie zacznie wyplywac,upewniając się,ze nie wlaliśmy mniej niż spuściliśmy i szybko zakręcamy srube ze stara podkladka mocno ja dokrecajac. Wycieramy to co wyciekło.
Upewniamy się,ze wszystko jest zakręcone i odpalamy na chwile auto i sprawdzamy czy biegi wchodzą
Polecam pojezdzic dzień czy dwa bez oslony silnika,aby zobaczyć czy nie ma zadnego wycieku.
Zobaczcie jeszcze jak wygląda dwutygodniowy olej po uzyciu płukanki. Po pierwszym spuszczeniu był jeszcze bardziej przepalony.
Poniżej przedstawiam instrukcje wymiany oleju w manualnej skrzyni beigow typu NDX,w moim przypadku ND5. Wymiana trwa na spokojnie 1,5h i można ja przeprowadzić na parkingu,ja tak zrobiłem.
Typ skrzyni można sprawdzić po numerze VIN na tej stronie http://www.catcar.info/renault/?lang=en ... VsdA%3D%3D" target="_blank" target="_blank" target="_blank ,jest on również wybity na skrzyni w dolnym punkcie bocznym od strony kierowcy.
Typ oleju można sprawdzić na stronie Elfa,w przypadku tych skrzyn jest to Tranself NFJ 75W80,co widać na zalaczonym zdjęciu. W skrzyni miesci się 2,4 litra. Spuscimy około 2,2 litra. Mamy dwie opcje:
1.Kupujemy 3 butelki po jednym litrze za około 100zl
2. Banke 5 litrow również za około 100zl(np. dla dwóch osob,aby było taniej)ja tak zrobiłem,ale dlatego,ze plukalem swoja skrzynie.
Potrzebne narzędzia:
-wyzej opisany olej
-rekawiczki i okulary(pamiętajmy,ze olej jest goracy)
-wyjamki do kolkow plastikowych oslony silnika i skrzyni lub po prostu srubokret plaski do pomocy
-srubokret krzyzakowy również do odkręcenia oslony
-imbus rozmiar 10 do odkręcenia sruby wpustowej i wlewowej,najlepiej jakiś solidny i z przedluzka
-pojemnik na stary olej(ja uzylem banki po oleju silnikowym,bo chciałem dokładnie wiedzieć ile oleju zleciało)
-szmate do wycierania
-do wlewu potrzebny będzie lejek z gietka rurka(ja uzylem silikonowej ze sklepu ogrodniczego)lub pompka do oleju. W przypadku checi uzycia pompki latwiej jest zdjąć czesc nadkola do wlewania. Na parkingu wygodniej uzyc lejka,wlewanie przez rurke o średnicy 1cm trwa około 10 min.
Rozpoczynamy wymiane(olej musi być rozgrzany przed spuszczeniem):
Krok pierwszy: demontujemy oslone,sa tam cztery sruby(dwie z przodu i dwie z tylu na krzyzak i osiem lub dziesięć kolkow plastikowych,które wyjmujemy za pomocą wyjmakow lub z pomocą płaskiego srubokretu.
Krok drugi: sprawdzamy czy sruby spustowe nie sa zapieczone(nie powinny,bo nie sa to zwykle stalowe sruby,ale kto wie,lepiej sprawdzić) Luzujemy lekko srube spustowa zaznaczona na zdjęciu białym kolkiem-takie sruby sa na skrzyni tylko dwie(wlewowa ciężko ująć na zdjęciu razem z widokiem skrzyni,jest ona lekko schowana w gornym punkcie bliżej zderzaka) imbusem 10-tka i podstawiamy pod srube spustowa pojemnik na stary olej,po czym odkręcamy srube pamietajac by nie zgubic podkładki metalowej ze sruby(zakładamy stara-nie trzeba nowej) i o tym,ze olej jest goracy. Czekamy pare minut i zakręcamy spowrotem srube spustowa mocno z wuczuciem,nie trzeba tu klucza dynamometrycznego(chyba ze ktoś czuje taka potrzebe to mogę odnaleźć moment dokręcenia)i wycieramy ewentualne zabrudzenia ze skrzyni.
Krok trzeci: odkręcamy srube wlewu(powtarzam-stojac przodem do auta jest ona po prawej stronie w gornym punkcie skrzyni bliżej zderzaka od tej spustowej,tuz nad rogiem mostu przedniego) i przeciągamy sobie nasz lejek samorobke(metr wystarczy)kolo akumulatora w okoice wlewu-miejsce jest az zanadto,pamietajac aby zabezpieczyć sobie koncowke rurki przed zabrudzeniem i umieszczamy ja w miejscu odkreconej sruby,wejdzie tam na około 2cm-nie ma ciśnienia wiec nie wyleci przy wlewaniu. Po czym zalewamy nowy olej az nie zacznie wyplywac,upewniając się,ze nie wlaliśmy mniej niż spuściliśmy i szybko zakręcamy srube ze stara podkladka mocno ja dokrecajac. Wycieramy to co wyciekło.
Upewniamy się,ze wszystko jest zakręcone i odpalamy na chwile auto i sprawdzamy czy biegi wchodzą
Polecam pojezdzic dzień czy dwa bez oslony silnika,aby zobaczyć czy nie ma zadnego wycieku.
Zobaczcie jeszcze jak wygląda dwutygodniowy olej po uzyciu płukanki. Po pierwszym spuszczeniu był jeszcze bardziej przepalony.